13-12-2016


Over het algemeen wordt er veel gebruik gemaakt van eiwit (protein) shakes voor en na het sporten. Volgens vele mensen zou het de ontwikkeling van de spier in het herstelproces doen verbeteren en versnellen. De vraag rest ons alleen is dit ook zo en wat weten wij er van?

Protein shakes worden op een juiste manier gebruikt in combinatie met de juiste aanwezigheid van aminozuren, deze zuren spelen een cruciale rol in de celverdeling, de wondgenezing en het verwijderen van ammoniak of afvalstoffen uit het lichaam. Er is onderzoek gedaan naar de effecten van deze supplementen op de grote van de spiervezels en op de spiersterkte, dit tijdens krachttraining van de benen. Deze krachttraining werd 3 tot 4 keer in de week uitgevoerd vooor 14 weken lang. Uit onderzoek blijkt dat de spiersterkte niet direct ontstaat door proteine shakes maar eerder door de gewenning van de spieren aan de training, de oorzaak hiervan is neuro-adaptatie. Door neuro-adaptatie ontstaat er een grotere maximale contractie van een spier en in grote mate meer kracht.

Dus om regelmatig te training en oefeningen wekelijks te herhalen ontwikkelt het lichaam, door adaptatie een vermogen om meer kracht te ontwikkelen. Shakes zijn hulpmiddelen om dit proces in kleine mate te verbeteren.

♦Keuringsdienst van waarde 2016: ”Vergeet feiten te checken”  ♦Lars L. Andersen et. al.: The effect of resistance training combined with timed ingestion of protein on muscle fiber size and muscle strenght, 2005.  ♦P. Aagaard: Traning-induced changes in Neural function, 2003  ♦